1. Wykrzykniki nad postaciami.
Nawet jeśli grałeś tylko przez pięć sekund w którąkolwiek część Stajni Marzeń, na pewno zauważyłeś jedną rzecz - wykrzykniki nad postaciami.![]() |
Wykrzyknik na przykładzie Erica Lowe z Zimowego Rajdu |
Wykrzykniki świadczą o tym, że dana postać ma dla nas zadanie.
Żółty - postać ma dla nas zadanie.
Szary - postać ma zadanie, które nie zostało jeszcze ukończone.
Zielony - postać ma zadanie, którego wszystkie warunki zostały spełnione, wystarczy do niej pójść i je zakończyć.
Ciemnoniebieski - postać ma dla nas zadanie wielokrotnego wykonania, czyli na przykład trening, który możemy powtarzać nieskończoną ilość razy lub pomoc w stajni.
2. Mapa.
Mapa znajduje się w podkowie w prawym górnym rogu ekranu.![]() |
Mapa |
Jeśli na nią klikniemy, lub jeśli wciśniemy klawisz [M] na klawiaturze, pojawi się cała mapa. Są tam zaznaczone pomarańczowym kolorem tereny, na które możemy jeździć.
![]() |
Cała mapa na przykładzie Jesiennego Galopu |
Na mapie widać różne kropki. Te, które mają kolory takie same, jak wykrzykniki, oznaczają to samo, co one. Na przykład żółta kropka oznacza, że w tym miejscu znajduje się postać, która ma dla nas zadanie i tak dalej. Ale znajdują się tutaj również inne znaczki.
Fioletowa kropka oznacza, że w tym miejscu znajduje się miejsce do zapisu gry.
Biała strzałka to my :D.
Brązowe tereny to lasy.
Gwiazdki na górze oznaczają odkryte i nieodkryte przez nas tereny. Żółta gwiazdka to teren odkryty, szara nieodkryty.
Pomarańczowe kropki to elementy potrzebne do wykonania zadań zbierackich typu "przynieś mi marchewkę" albo "zbierz 10 kwiatów lnu".
Czerwone kropki to elementy potrzebne do wykonania podświetlonego zadania.
A wracając do podkowy, oprócz mapy jest na niej też serce, pysk konia oraz plus i minus. Serce informuje nas, na ile nasz koń nas lubi. Jeśli jest czerwone, kocha nas, jeśli zaś czarne - nienawidzi. Pysk konia oznacza jego samopoczucie. Nasz koń czuje się najlepiej, jeśli jest on niebieski, a najgorzej, jeśli jest on różowy. Natomiast plusem i minusem, jak można się domyślić, powiększamy mapę. Jednak można to robić tylko z małą mapą w podkowie, całej mapy nie da się ani zmniejszyć, ani powiększyć.
3. Menu w grze.
Menu znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu.
![]() |
Menu |
Znajdują się tu różne ikonki, których przeznaczenie zaraz poznacie.
Znak zapytania to pomoc, aczkolwiek nie jest ona kompletna i dopisałabym do niej jeszcze kilka tematów.
Plecak to ekwipunek, tam chowamy wszystkie rzeczy oraz możemy je wyrzucać przeciągając do kosza zaznaczonego na rysunku na czerwono.
![]() |
Ekwipunek |
Gwiazdka to taka jakby gablota medali, które zdobyliśmy. Te których nie zdobyliśmy, są przezroczyste, jak na obrazku.
![]() |
Gablota medali |
Książka to spis zadań, jakie w danej chwili mamy do wykonania. Jeśli klikniemy na któreś zadanie, pod spodem wyświetli się nam dokładnie, co mamy robić. Jeśli zadanie było typu "zbierz ileś czegoś tam", na mapie pokażą się także czerwone kropki w miejscu, gdzie możemy to "coś" znaleźć.
![]() |
Spis zadań |
Człowieczek to karta postaci. Ona wymaga już dłuższego omówienia.
![]() |
Karta postaci |
Po pierwsze, na samej górze widać nasz poziom. W całej grze mamy jedenaście poziomów, w każdej części. Następnie widzimy ubrania, jakie ma na sobie nasza postać. Możemy je zmieniać, przeciągając ubrania z naszego ekwipunku na odpowiednie miejsca w karcie postaci, jak na rysunku.
![]() |
Ubieranie postaci |
Na samym dole widzimy cztery paski: Jazda, Kontrola, Skoki i Opieka. Każdą z tych umiejętności podwyższamy za pomocą Punktów Umiejętności nabytych po przejściu na wyższy poziom. Ich liczba jest widoczna na samym dole w czarnym okienku. I tak:
Jazda pozwala wydobyć z konia więcej szybkości i siły (będzie o nich mowa przy karcie konia),
Kontrola pozwala szybciej zmieniać chód konia (powiem o tym przy prędkościomierzu),
Skoki pozwalają lepiej pokonywać przeszkody,
Opieka pozwala szybciej karmić, poić i czyścić konie.
Koń to karta konia. Ona też potrzebuje dłuższego omówienia.
![]() |
Karta konia |
Na samej górze, na brązowym pasku widzimy imię naszego konia, nie ma tego w Jesiennym Galopie, nie wiem, jak w innych częściach.
Pod spodem mamy możliwość wyposażenia konia, robimy to tak samo, jak przy postaci.
Pod konturem konia możemy sprawdzić, jakiej jest on rasy. Pierwszy koń, jakiego dostajemy w grze, jest rasy Cleveland Bay.
Pod konturem konia możemy sprawdzić, jakiej jest on rasy. Pierwszy koń, jakiego dostajemy w grze, jest rasy Cleveland Bay.
Na końcu mamy umiejętności naszego konia i ich trening. Tutaj jednak nie ma już Punktów Umiejętności, trzeba naszego konia po prostu trenować. Pomarańczowy pasek informuje nas, do jakiego momentu możemy trenować naszego konia. Kiedy pasek jest już cały zielony, jak w przypadku umiejętności Siła i Dyscyplina na obrazku, umiejętność jest wytrenowana maksymalnie. Oczywiście możemy ją dalej trenować, ale nie przynosi to żadnego rezultatu.
Jak wytrenować naszego konia? To proste. Po zdobyciu wszystkich medali, każda postać, która nam je ofiarowała, proponuje nam trening. Oczywiście nie wiemy, jakie umiejętności będą trenowane, tego już musimy się sami domyślić. A teraz umiejętności:
Siła określa, jak wysoko koń może skakać.
Szybkość to maksymalna szybkość poruszania się konia.
Dyscyplina określa, jak posłusznie koń będzie wykonywał nasze polecenia, określa też, jak szybko strzałka prędkościomierza zacznie migać na czerwono.
Wytrzymałość określa, jak długo koń potrafi utrzymać daną prędkość.
Paski znajdują się w lewym dolnym rogu ekranu, a jeden z nich rozciąga się na całą długość dolnej krawędzi ekranu.
Strzałka, czyli już ostatnia ikonka w menu, pozwala wyjść do menu głównego. Jednak gdy będziemy próbowali z powrotem wczytać grę, pojawi się komunikat:
![]() |
Komunikat |
Nie możemy więc tak po prostu wczytać gry. Musimy kliknąć aktywowany właśnie przycisk "Powrót do gry".
![]() |
Przycisk "Powrót do gry" |
W tej lekcji wykorzystano wyłącznie część Stajni Marzeń pt. "Zimowy Rajd".
4. Paski.
![]() |
Małe paski oraz kawałek dużego paska |
Każdy pasek odpowiada ściśle określonej rzeczy. I tak:
Czerwony pasek będzie się stopniowo zmniejszał przy ustawieniu strzałki prędkościomierza na czerwonym polu przy słabym koniu oraz na niewidocznym polu z prawej strony przy każdym koniu (p. lekcja o prędkościomierzu).
Brązowy pasek to czystość. Konia możemy czyścić szczotką kupioną w sklepie.
Zielony pasek to głód. Konia możemy karmić sianem oraz kilkoma innymi rzeczami, w Zimowym Rajdzie dostępnymi w sklepach, a w Jesiennym Galopie leżących na ziemi w kilkudziesięciu miejscach.
Są to:
Są to:
-rzepa,
-marchewka,
oraz trawy, czyli
-tymotka,
-kostrzewa,
-kupkówka.
Niebieski pasek to pragnienie. Konia możemy poić wodą zaczerpniętą w studni. Studnia znajduje się w każdej stajni i w każdej wiosce.
Żółty pasek to samopoczucie konia, na które składają się wszystkie wyżej wymienione czynniki.
Pomarańczowy pasek, ten najdłuższy, to doświadczenie. Doświadczenie zwiększa się po wykonaniu jakiegokolwiek zadania, a kiedy wypełni już cały pasek, przejdziemy na następny poziom.
O prędkościomierzu wspomniałam już w dwóch lekcjach, uznałam więc, że najwyższy czas wyjaśnić wszystkim, co to właściwie jest.Pomarańczowy pasek, ten najdłuższy, to doświadczenie. Doświadczenie zwiększa się po wykonaniu jakiegokolwiek zadania, a kiedy wypełni już cały pasek, przejdziemy na następny poziom.
5. Prędkościomierz.
![]() |
Prędkościomierz podczas postoju |
Prędkościomierz określa prędkość naszego konia. Gdy wciskamy strzałkę w górę lub klawisz [W], jego strzałka przesuwa się do przodu.
![]() |
Prędkościomierz z widoczną strzałką |
Czasami strzałka ta zaczyna migać na czerwono. Wtedy trzeba wcisnąć strzałkę w górę na klawiaturze lub klawisz [W], ponieważ inaczej nasz koń zmniejszy prędkość o jeden stopień. Na przykład jeśli jechaliśmy ze strzałką na żółtym polu, przejdzie ona na zielony. Gdy zaś będzie na zielonym, a nie wciśniemy odpowiedniego klawisza, nasz koń zatrzyma się.
![]() |
Prędkościomierz z migającą na czerwono strzałką |
Prędkościomierz liczy tylko prędkość naszego konia. Nasza szybkość nie ma tu nic do rzeczy.
I tak, jak wspomniałam w części lekcji trzeciej poświęconej karcie postaci, umiejętność Kontrola pozwala na szybsze przesuwanie się strzałki prędkościomierza na poszczególne pola. Warto jeszcze dodać, że jeśli mamy słabego konia i nasza strzałka będzie na czerwonym polu, szybko będzie nam spadać czerwony pasek (p. lekcja o paskach). W końcu nasz koń się zatrzyma i nie będzie chciał iść dalej, aż pasek się nie zregeneruje. Dlatego jeżeli nie mamy dobrego konia najlepiej jechać ze strzałką na tym ciemniejszym pomarańczowym polu.
6. Zakupy.
W każdej części Stajni Marzeń znajdują się sklepy, w których możemy kupić różne rzeczy.![]() |
Sklep w głównej stajni w Jesiennym Galopie |
Kiedy klikniemy na kasę (świeci się na zielono), otworzy nam się okienko sklepu.
![]() |
Okienko sklepu |
Wtedy możemy np. sprzedać rzeczy, które nie są nam już potrzebne. Robimy to poprzez przeciągnięcie danej rzeczy z ekwipunku do okienka ze znakiem $.
![]() |
Kupowanie przedmiotów |
Wtedy wyświetli nam się komunikat, w którym oczywiście klikamy Tak.
![]() |
Komunikat nr. 1 |
Możemy tutaj również, oczywiście, kupować przedmioty poprzez przeciągnięcie ich ze sklepu do naszego ekwipunku. Po wyświetleniu komunikatu również tutaj klikamy Tak.
![]() |
Komunikat nr. 2 |
wiesz może jak ściszyć dźwięki? DX
OdpowiedzUsuńW tej grze nie da się ściszyć dźwięków, jedyny sposób to ściszyć głośniki :D
UsuńWiesz gdzie mogę znaleść sklep w Stajni Marzeń Jesienny Galop?
OdpowiedzUsuńSklep jest niedaleko od miejsca, w którym zaczynasz grę.
UsuńNawet nie trzeba wychodzić za mury :P
Czy można te 4 części połączyć ze sobą?
OdpowiedzUsuńNie
UsuńNiestety nie można :(
Usuńaha ok
UsuńA podasz z "Zimowego Rajdu" miejsca do odkrycia??? I zaznaczysz na mapie? Plisss Bo nie mogę znaleźć jednego miejsca i nwm gdzie to jest...
OdpowiedzUsuńHej mam problem, ponieważ nie wiem gdzie mam szukać marchewki mianowicie zadanie 'Nos śnieżka' chodzi p część zimowy rajd jak byś mogła dać mi jakieś wskazówki gdzie jest ta marchewka?
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńHej mam problem, ponieważ nie wiem gdzie mam szukać marchewki mianowicie zadanie 'Nos śnieżka' chodzi p część zimowy rajd jak byś mogła dać mi jakieś wskazówki gdzie jest ta marchewka?
OdpowiedzUsuńCzy maksymalny poziom to 11? Chodzi o Zimowy Rajd.
OdpowiedzUsuńMam pytanie, jak zsiąść w tej grze z konia?
OdpowiedzUsuńhey mam problem bo nie wiem jak wejść na teren szarej mapki pomożesz??
OdpowiedzUsuńNa teren szarej mapki nie można wejść, jest to inna część gry, do której potrzebna jest płyta.
Usuńżeby zsiąść z konia po prostu przesuwamy myszkę na konia ( musimy siedzieć na koniu ) i klikamy na siodło i tak schodzimy lub wchodzimy na konia :) Ja mam część "zimowy rajd" więc tak maksymalny level to 11 ;) Myślę że pomogłam :)
OdpowiedzUsuńCzy trzeba robic to po kolei? Najpierw jesienny galop pozniej zima itp itd?
OdpowiedzUsuńnie, każda cześć ma osobna fabule
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńHej, mam problem. Chodzi o Wiosenną Przygodę. Wracam do tej gry po dobrych paru latach i nadal nie wiem, co mam zrobić. Otóż nie mogę zdobyć dwóch ostatnich medali. W ogóle mam dwa zadania. Cały czas jest nad postaciami szary wykrzyknik, ale i tak nie mogę nic zrobić. Wszystko dzieje się w Bawiście. U Lindy wyskakuje mi "Jeszcze trochę ci brakuje. Poćwicz jeszcze trochę..." oraz u Sabiny " Musisz włożyć więcej wysiłku, aby trening przyniósł rezultaty!" Dodatkowo na siwym obszarze, nad morzem, pojawia się niebieska kropka. Wiesz może, co mogę z tym zrobić?
OdpowiedzUsuńto jest błąd w grze, czasami tak się laguje no i na to nie ma porady, nie ukończysz tego, ale wina leży po stronie twórców a nie twojej
UsuńWiem późno pisze ale mam pytanie. Czy jeżeli kupię innego konia to mogę z powrptem wrócić do poprzedniego ?
OdpowiedzUsuńnie, musisz go poszukać w którejś ze stajni i kupić jeszvze raz
UsuńHej, mam taki problem że gdy wchodzę w gre to mam u góry takie migotanie i nie wiem co z tym zrobić. Wiesz może coś o tym?
OdpowiedzUsuń